یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

در نشست انتخابات به وقت ایران مطرح شد؛

انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است

انتخابات به وقت ایران

نشست انتخابات به وقت ایران با رویکری به مساله مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پدیده ای منحصر در کشور، با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه علوم سیاسی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست تحلیلی «انتخابات به وقت ایران» با حضور حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان؛ حمید دهقانیان، رئیس اندیشکده مطالعات ایران؛ محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ صادق پناهی نسب، استاد دانشگاه و محمدصادق درفشی، مدیرکل روابط عمومی استانداری و علاقمندان حوزه علوم سیاسی و مسائل اجتماعی روز در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

سید حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود، گفت: انقلاب ایران یکی از سه انقلاب بزرگ جهانی بود که بر حوزه زیست اجتماعی مردم تاثیرات بسیار بزرگی به جا گذاشت.  انتخاباتی که از زمان قاجاریه تاکنون برگزار می شد، هرچند در ظاهر شکل انتخابات داشت اما مردم از آن آگاهی نداشتند و استان ما به عنوان یک نمونه بارز در انتخابات قبل از انقلاب هیچ نماینده‌ی بومی نداشتیم در حالی که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد سه نماینده‌ بومی دارد.

انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است

سید حمدلله اکوانی اظهار داشت: در خصوص تجربه زیسته مردم درباره‌ی انتخابات هیچ روایتی وجود ندارد. اگر از گذشتگان بپرسیم از انتخابات هیچ به یاد ندارند. روایت‌های گذشتگان انتقال رسوم عشیره‌ای به نسل جدید است و سخنی از انتخابات نیست.

وی با اشاره به اینکه انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ساز و برگ جمهوری اسلامی انتخابات است و در عرصه مشارکت انتخابات بسیار خوب عمل کردیم اما به بُعد محتوا هیچ توجهی صورت نگرفت.

رئیس بنیاد نخبگان اظهار داشت: رفتار انتخاباتی همان مجموعه مولفه‌هایی است که نیت رأی دهنده را تشکیل می‌دهد و گفتمان انتخابات متشکل از این رفتارها است.

اکوانی عنوان کرد: از زمان برگزاری انتخابات در دوره قاجاریه تاکنون که دوره‌ی جمهوری اسلامی است، چهار گفتمان داشتیم که رفتار انتخاباتی ما را در این سال‌ها تحت تاثیر قرار داده است.

وی به این چهار گفتمان انتخاباتی اشاره کرد و گفت: گفتمان سلطانیسم یا سلطنتی معنای رأی مقوم حکومت و سلطنت است. در واقع رفتار اقتدارگرایانه یک شخص بوده و در راستای حاکمیت مردم معنایی نداشت. دومین گفتمان لیبرال که مکانیسم رأی در خدمت قدرت است و در کشور آمریکا بیشتر آن را مشاهده می‌کنیم؛ یعنی هرکسی نتیجه آرا را به دست آورد قدرت‌مندتر است و هرچه بخواهد می‌کند. سومین گفتمان یعنی گفتمان انقلابی، متعالی‌ترین مفهوم رأی‌دهی است. در انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور ایران می‌خواهند که مردم به کسی رأی بدهند که سعادت دنیا و اخرت را بخواهد اگر به متون اسلامی توجه کنیم فوق العاده است. این گفتمان نیز به رغم همه تلاش ها در شکل خوب عمل کرده اما در محتوا هنوز نقص‌هایی دارد.

رئیس بنیاد نخبگان، گفتمان قبیله گرا را چهارمین گفتمان انتخاباتی دانست و گفت: گفتمان قبلیه‌گرا که خاستگاه آن در ایران و خاورمیانه است، دارای مزایا و مزیت‌هایی است. پیامبر اعظم با ساختار قبایل هرگز مخالفتی نکردند، در این ساختار احترام به خانواده، بزرگان و تقویت اجتماعی بسیار خوب است اما بُعد سیاسی آن در ایران همیشه آسیب‌زاست؛ زیرا نتیجه آن تبعیض و بی‌عدالتی است و روی دیگر گفتمان لیبرال است.

انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است

اکوانی اظهار داشت: گفتمان‌ها ممکن است به صورت مقطعی حذف بشوند اما هرگز از سپهر سیاسی کشور حذف نمی‌شوند. در گفتمان شیعه عدالت محوری‌ترین مفهوم است اما در عرصه اجتماعی قوم‌گرایی خوب است.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت رقابت های انتخاباتی در استان اشاره کرد و گفت: مطالبه مردم از کاندیدی که احتمال موفقیت او زیاد است، توزیع ناعادلانه امکانات و سرمایه‌ها است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در گذشته فرزندان خان درس می‌خواندند اما مردم از درس خواندن محروم بودند و انقلاب اسلامی برای رفع این تبعیض‌ها شکل گرفت.

اکوانی با انتقاد از رفتارهای قومیتی کاندیداها گفت: باید سیستم قضایی ما به شدت قوی شود؛ زیرا نفوذ متنفذین به علت ضعف قوه قضاییه است.

رئیس بنیاد نخبگان در پایان به افزایش مشارکت عمومی مردم اشاره کرد و گفت: باید مشارکت مبتنی بر آموزه‌های اسلامی باشد، خدمات نظام جمهوری اسلامی به همه مردم رسیده است و نباید آن‌ها را مصادره به حزب یا اشخاص کنیم.

انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است


در ادامه نشست، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری استان با بیان اینکه انتخابات یکی از وعده‌های تحقق یافته انقلاب اسلامی است، گفت: هر سال در کشور شاهد برگزاری انتخابات هستیم و این نشان از محقق شدن وعده‌های جمهوری اسلامی ایران است.

محمدصادق درفشی اظهار داشت: هر حکومتی که چهار رکن دموکراسی را در ساختار خود ملزوم کرد می‌توانیم آن را حکومت مردم سالار بدانیم.

وی به اهمیت چهار رکن دموکراسی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم می‌توانند به عنوان مهمترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولین عمل کنند. رسانه‌ها با وجود ویژگی صداقت، می‌توانند مرجعیت مردمی را کسب کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری به جایگاه رسانه در سیر تاریخی انتخابات اشاره کرد و گفت: در گذشته رسانه هیچ تأثیری در انتخابات نداشت؛ زیرا همه نسبت به رجال سیاسی شناخت داشتند. اوج استفاده از رسانه‌ها در انتخابات سال ۷۶ مجلس شورای اسلامی بود که مشارکت در استان ۹۶درصد بود.

درفشی با بیان تغیر رسانه‌ها در گذر تاریخ گفت: در دهه‌های اخیر روزنامه‌ها با رقیب جدی به نام وب مواجه می‌شوند و آن‌ها نیز صفحه وب خود را فعال می‌کنند تا بتوانند به فعالیت ادامه بدهند و در ادامه، اینترنت و شبکه‌های مجازی رشد گسترده‌ای داشته و به دلیل دسترس پذیربودن و چندرسانه‌ای عمل کردن، بسیار اثرگذار هستند.

وی اضافه کرد: مسئولین تنها از نقش مهم رسانه‌ها می‌گویند اما هیچکس به این موضوع توجهی ندارد. رسانه‌ها در استان ما در قالب‌های مختلف برای افزایش مشارکت مردم پای کار هستند.


 صادق پناهی نسب، مدرس دانشگاه  نیز در این نشست با اشاره به قبیله گرایی سیاسی گفت: شهریور سال 1320 اوج قبلیه گرایی در ایران را در حزب جمهوری اسلامی مشاهده می کنیم. زمانی قبیله گرایی شکل گرفت که حزبی نبود، اکنون نیز حزب‌هایی که در تهران فعالیت می‌کنند شکل سببی و نسبی دارند. در آمریکا نیز هویت‌های قومی شکل گرفته و رأی‌دهی در آنجا نیز به این صورت است و تا حدی این قوم گرایی پیش می رود که در انتخابات آینده آمریکا، دو رگه های آمریکایی _مکزیکی‌ قدرت می‌گیرند.

وی ادامه داد: در ایران بعضی از قبیله‌ها دولت‌ساز بوده‌اند و بالعکس بعضی از دولت‌ها قبیله‌ساز بوده‌اند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لر قومیت نیست، گفت: لر تبدیل به یک مفهوم سیاسی شده است، عشیره و قبیله‌ است. نبود احزاب و مصادره جریان‌های سیاسی به اشخاص خاص باعث شکل‌گیری ساختارهای قومی_سیاسی شد.

پناهی با تأکید بر اینکه در استان کنش‌گری عادی است اما رفتارها تا حدودی هیجانی است، گفت: پرونده‌های زیادی روی دست قضات مانده که می‌شد با نفود ریش سفیدان و متنفذین آن‌ها را برطرف کرد پس باید از این فرصت‌ها استفاده بکنیم.

حمید دهقانیان، رئیس اندیشکده مطالعات ایران  به عنوان سخنران بعدی این نشست در خصوص جامعه‌شناسی سیاسی مشارکت در استان گفت: ادبیات پژوهشی انتخابات در ایران تنها ۶دهه است که شکل گرفته. همچنین اهمیت انتخابات و نقش مردم در آن بعد از جنگ جهانی دوم، بیشتر مشخص شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث شد که مردم در کشور خود نقش پیدا کنند. در دنیا بی‌سابقه است که کشوری یک سال بعد از به ثمررسیدن انقلاب خود رفراندوم بگذارد و سطح بالایی از مردم کشور حتی در شهرستان‌های کوچک نیز رأی بدهند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اهمیت انتخابات برای مردم خاطرنشان کرد: انتخابات نماد پویایی است و مردم احساس می‌کنند اگر شرکت نکنند در انزوا فرو ‌می‌روند. نگاه مردم ایران به انتخابات حق محوری است و احساس می‌کنند که با شرکت در انتخابات باید حقی را احیا کنند.

وی عنوان کرد: شاهد تغییرات زیادی در جامعه هستیم که تلفیقی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است. در این بستر متغیرهایی ظهور کرده که تبیین رفتار انتخاباتی سخت شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شرکت در انتخابات نشان از اعتماد مردم دارد، گفت: اعتماد مردم به جمهوری اسلامی از جنس اخلاق‌مداری است.

انتخابات از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است

 همچنین صیاد خردمند دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی و روزنامه نگار در این نشست اظهار داشت: هر میدان اجتماعی، قواعد و منابع متناسب با خود را به وجود می آورد، در این میدان اجتماعی [استان ما] قواعد و منابع بر مبنای عشیره و قبیله توزیع می‌شود، پس در نتیجه شرایط به سمت وضعیت موجود رفته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که استان ما به صورت موزاییکی است و طوایف و ایلات مختلفی در آن زیست می کنند، همین امر از گذشته منجر به یک سری مناقشات و ستیزه های قومی و قبیله ای شده است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: از دیرباز در همه جوامع منابع (قدرت، منزلت و ثروت) بصورت محدود و نابرابر توزیع شده، همین موضوع منجر به رقابت‌های گروهی بین ایلات و طوایف شده است.

خردمند بیان کرد: در واقع در فرهنگ قبیله ای، منافع فرد با منافع طایفه گره می‌خورد و حتی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گاهاً فرد منافع و انگیزه‌های شخصی و فردی خود را به فراموشی می‌سپارد که به آن جمع‌گرایی افراطی گفته می‌شود.

در پایان نیز محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست، انتخابات را یک وظیفه و حق همگانی دانست و گفت: ضرورت شرکت در انتخابات نیازی به توضیح و تفسیر ندارد و همه عزیزان به اهمیت و ضرورت این موضوع کاملا واقف هستند.

جبارنژاد افزود: نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان یک پایگاه اجتماعی وظیفه خود می داند که در شورآفرینی در بین مردم برای انتخابات نقش ایفا کند و سلسله نشست های برگزار شده توسط کتابخانه های عمومی استان در راستای همین نقش آفرینی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی با انتقاد از رفتار لیدرهای کاندیداها، گفت: نباید باب ظلم را به وجود بیاوریم. وقتی جوانان درگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی می‌شوند ساختارهای گذشته بازتولید می‌شود. نمی‌شود قومیتی را بپذیریم اما محتوای آن را نپذیریم و دور افتادگی استان ما از مرکز باعث شده که نگاه ملی کمتر روی استان ما تاثیر داشته باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 0 =